Daganatellenes táplálkozás

A szakértők régóta egyetértenek abban, hogy daganatos megbetegedések esetén fontos az egyénre szabott étrend összeállítása, hiszen minden érintett más-más stádiumban van, és más-más alkati tulajdonságokkal rendelkezik.

A daganatos betegeknek szóló táplálkozási tanácsok eltérnek a klasszikus, egészséges életmódhoz köthető étrendi tippektől: inkább a magas kalóriabevitelt és a fehérjefogyasztás emelését hangsúlyozzák, mivel leromlott állapotban a kezelés hatékonysága is csökken. A jól összeállított, daganatos betegeknek szánt étrend segítheti az egyes terápiák sikerességét, illetve csökkentheti a mellékhatásokat (pl. kemoterápia során fellépő gyengeség, hányinger). A betegségre általánosan jellemző, hogy az érintettek veszítenek súlyukból, legyengülnek, azaz nem biztos, hogy megfelelő alapállapotú a szervezetük ahhoz, hogy egy kezelést végig tudjanak csinálni. Az alábbiakban néhány általános tudnivalót foglaltunk össze a daganatos betegek táplálkozásával kapcsolatosan.

Gabonafélék
A daganatos beteg étrendjének alapja, méghozzá csírák, müzli, különböző pelyhek, kásák, teljes kiőrlésű péksütemények, illetve tésztafélék formájában. A levesekhez, főzelékekhez is használhatunk gabonatejeket, gabonapelyheket a rántáshoz. Arra azonban figyeljünk oda, hogy a korpa és a teljes kiőrlésű készítmények bizonyos daganatfajtáknál, valamint egyes mellékhatások esetében (szájnyálkahártya-fekély, hányinger, hányás) kifejezetten ellenjavallt!

Tej
Magas fehérjetartalma miatt az alacsony zsírtartalmú tejnek és más tejtermékeknek (sajt, túró, joghurt, kefir, tejföl), illetve a tojásnak kiemelkedő szerepe van a szervezet raktárainak feltöltésében, illetve a roborálás során. Ételeinket dúsíthatjuk is velük: keverjünk túrót, reszelt sajtot, tejport az elkészített fogásokhoz, salátáinkat kefirrel öntsük nyakon! Amennyiben a daganatellenes kezelés alatt tejcukor-érzékenységre leszünk figyelmesek, a boltban ugyanezen termékek laktózmentes változatait keressük!

Növényi olajok
Itt az idő, hogy háttérbe szoruljon a vaj és a zsír, egészségesebb alternatívát jelentenek ugyanis a növényi olajok, köztük is ízlés szerint az olíva-, a kukorica, a tökmag- vagy a napraforgóolaj. A felsoroltak jól használhatók főzéshez, sütéshez, illetve az ételek dúsítására is.

Színpompás zöldségek és gyümölcsök
Akár párolva, akár főzeléknek vagy salátának, köretként, levesként – minden formában ajánlott fogyasztásuk, két vagy több étkezés erejéig naponta, de a legjobb, ha nyersen esszük őket! Ne feledjük, minél színesebb, annál egészségesebb: ezek ugyanis antioxidánsban bővelkednek, melyekre szervezetünknek óriási szüksége van az ártalmas szabadgyökökkel szemben! Bio és vegyszermentes: két kulcsszó, amit a beszerzés során tartsunk szem előtt!

Sovány hús
A sertés- és marhafogások helyett részesítsük előnyben a szárnyasokat és a halféléket, és a belőlük készült alacsony zsírtartalmú húskészítményeket. A bő zsiradékban sütést váltsa fel a párolás, a sütőzacskóban, teflonban vagy cserépedényben való sütés, a lehető legkevesebb zsiradék felhasználásával! Veseproblémák fellépésekor azonban csökkenteni kell a fehérjebevitelt, így a húsfogyasztást is! Legfeljebb 500 gramm húst egyen egy héten!

Igyunk eleget!
A kezelések során különösen fontos a folyadékpótlás, a napi 2-3 liter víz, gyógytea a méregtelenítéshez! Jó szolgálatot tesz a konyhában egy gyümölcscentrifuga, hiszen a frissen facsart gyümölcs-, illetve zöldséglevek, turmixok fogyasztása is erősen ajánlott a daganatellenes kezelések alatt!

Kerüljük…
a füstölt, pácolt húskészítmények, szalonna, zsíros húsok fogyasztását,
a zsírokat kisütve, odaégetve, a hevített zsiradékok újbóli felhasználását,
a gyorséttermi ételek, félkész, előkészített élelmiszerek fogyasztását,
a túl forró/sós/fűszeres/csípős ételek fogyasztását,
a túl sok cukor és édesség fogyasztását
a túlzott kávé-, tea-, alkohol- és energiaital-fogyasztást.

Konyhatechnikai eljárások
Fontos, hogy a főtt ételeket készítsük minél rövidebb rövid ideig, alacsony hőfokon, kevés vízzel és zsiradékkal. Döntsünk inkább a párolás, gőzölés mellett!

Só-stop!
Csökkentsük a sófogyasztást: a gyógy- és fűszernövények nagyon jó szolgálatot tesznek, próbálkozzunk bátran az ízkombinációkkal!

Étrend-kiegészítők és tápszerek
Mindenképpen olyan terméket, tápszert válasszunk, amely magyarországi engedéllyel, megfelelő tudományos háttérrel – ellenőrizhető kutatási és vizsgálati eredményekkel -, valamint elégséges múlttal rendelkezik. Minden esetben kérjük ki orvosunk véleményét is. Önhatalmúlag soha ne kezdjünk el semmit szedni!

Forrás: HáziPatika